מדריך - רכישה, אחזקה ורישיונות לסירת מנוע
מדריך זה מיועד עבור כל מי שמעוניין להיכנס לתחום השטת סירות מנוע בישראל ובעולם.
המדריך נותן רקע כללי לגבי הרישיונות, סוגי כלי השייט, רכישה ואחזקה. לפרטים נוספים ניתן ליצור איתנו קשר.
ראשית, האם צריך רישיון להשיט סירת מנוע?
לא כל סירת מנוע מחייבת רישיון נהיגה בכדי להשיטה. סירות המצויידות במנוע בעוצמה של עד 7 כוחות סוס ניתן להשיט ללא רישיון נהיגה. מדובר בדרך כלל בסירות קטנות והמצויידות במנוע חלש המוצעות לנהיגה עצמית ללא רישיון בפרקי שעשועים. ניתן לרוב למצוא סירות אילו בכינרת. גם סירות דייג קטנות המצויידות במנוע עזר שעוצמתו קטנה מ- 7 כ"ס אינן מצריכות רישיון בכדי להשיטן אולם יש לקחת בחשבון שהשטת סירות אילו בים סוער מצריכה בדרך כלל מנוע גדול וחזק יותר.
ניתן לנהוג ללא רישיון גם בסירת מנוע חזקה המחייבת רישיון?
כן. בתנאים מסויימים ניתן לנהוג בסירה חזקה שמחייבת רישיון נהיגה גם ללא רישיון. כל אדם מגיל 16 שבריאותו תקינה רשאי להשיט סירת מנוע ובתנאי שנלווה אליו אדם נוסף בעל רישיון נהיגה רלוונטי ושבזמן השייט יש לו שליטה מלאה בהשטת כלי השיט ויכול להתערב בנהיגה.
רישיון להשטת סירת מנוע - מושגים:
רישיון להשטת כלי שייט ניקרא רישיון משיט.
לרישיונות המשיט ישנם מספרים המגדירים איזה כלי שייט הרישיון מאפשר להשיט, לדוגמא – משיט 11 משמש להשטת אופנוע ים ומשיט 60 הינו רישיון סקיפר המאפשר השטה בינלאומית.
משיט 12 - הרישיון הבסיסי ביותר להשטת סירת מנוע נקרא "משיט 12". רישיון זה מאפשר להשיט סירה באורך של עד 7 מטר ובעוצמת מנוע (או המנועים ביחד) של עד 150 כוח-סוס. רישיון זה נחשב רישיון בסיסי. רישיון פשוט וזול ולמרות זאת מאפשר השטה של רוב הסירות בארץ. רישיון זה ניתן לעשות מגיל 17.
משיט 13 – רישיון מתקדם יותר המאפשר להשיט סירת מנוע באורך של עד 8.5 מטר וללא הגבלה של כוח מנוע. על מנת לעשות רישיון זה צריך לעשות קודם את הרישיון הבסיסי של משיט 12 ולהמתין שנה לפחות. לא חייבים לצבור ניסיון השתה בפועל בין הרישיונות.
איך עושים רישיון להשטת סירת מנוע?
על מנת לקבל רישיון משיט 12 להשטת סירת מנוע, יש להירשם אצלינו באתר ולרכוש את הקורס. מיד אחרי הרישום נכנסים לאיזור המנויים ולומדים קורס תאוריה בסיסי בערכת הלימוד שבאתר. אנחנו תומכיעם בערכת הלימוד הזו עד 12 בלילה כל יום. בתום הלימודים מתבצע מבחן תאוריה שנקרא "ימאות ב'" ושמתקיים במשרד התחבורה בתל-אביב או בחיפה. רק אחרי מעבר בהצלחה של מבחן התאוריה ניתן לתאם את החלק המעשי. התלמיד מקבל אצלינו שיעורים במים עם מדריך ובוחן ממשרד התחבורה שמגיע אלינו בוחן את התלמיד. עם מעבר הטסט יקבל התלמיד את הרישון. יש ליצור איתנו קשר לפרטים נוספים.
האם רישיון סירה מאפשר השטת אופנוע ים?
לא. רישיון להשטת אופנוע ים נקרא משיט 11 וזה הרישיון היחיד שמאפשר להשיט אותו. בעבר רישיון לסירה איפשר להשיט גם אופנוע ים אולם החוק שונה וכיום אף רישיון ימי מלבד משיט 11 לא רשאי להשיט אופנועי ים.
רישיון סקיפר:
רישיון סקיפר או רישיון יאכטה הוא רישיון להשטת ספינה באורך של עד 24 מטר. רוב האנשים מתכוונים ברישיון "סקיפר" למשיט 60 המאפשר השטה בינלאומית, אולם סקיפר הוא גם רישיון משיט 30 המאפשר רק שייט חופים ולא שייט בינלאומי.
מדובר ברישיון מקצועי ומתקדם שעלותו תגיע בדרך כלל ל- 10,000 -13,000 ש"ח ומחייב לימוד של מספר מקצועות תיאורטים והכשרה משמעותית במים. לקורס זה מומלץ להירשם רק אחרי שעושים את רישיון המשיט 12 וצוברים מעט ניסיון ימי.
רישיון סקיפר אינו מאפשר להשיט אופנוע ים. כדי להשיט אופנועי ים גם בעל רישיון משיט 30 או משיט 60 יצטרך לעשות קורס מלא כולל תאוריה של ימאות א' ולקבל רישיון משיט 11.
משיט 30 – נקרא רישיון סקיפר כולל בתוכו את המשיט 12 + משיט 13 ומאפשר להשיט את כל הסירות שרישיונות אילו יכולים להשיט. משיט 30 מאפשר השטה של יאכטה באורך של עד 24 מטר בחופי המדינה (רוב המדינות בעולם). רישיון זה לא מאפשר השטה בינלאומית בין המדינות.
משיט 60 – דומה למשיט 30 רק שמאפשר השטה בינלאומית, כלומר השטה של כלי שייט בין מדינות. רישיון "משיט 60" מחייב קודם ביצוע רישיון משיט 30 וצבירה של ניסיון הפלגה במים.
רישיון המשיט הוא בינלאומי?
הרישיון כתוב גם באנגלית ובאופן עקרוני נחשב לרישיון בינלאומי המאפשר להשיט כלי שייט בחופי המדינות. ברוב מדינות העולם יכירו ברישיון הישראלי אולם מומלץ לבדוק מראש במדינה הספציפית בה יש כוונה להשתמש ברישיון הזה.
במדינות רבות בעולם לא צריך רישיון שייט. אז למה בכל מקרה כדאי להוציא רישיון?
מטיילים ישראלים רבים טסים לחו"ל ושוכרים סירות ואופנועי ים במדינות שבהם לא צריך רישיון. מה שאותם מטיילים לא יודעים זה שברוב המדינות קיימת חובה להחזיק ברישיון שייט אולם אין אכיפה ולכן המשכירים לא מבקשים רישיון. כך שהשטה של סירה ללא רישיון אפשרית אבל לא חוקית. יש לכך חשיבות רבה במקרה של תאונה כצריך להפעיל את הביטוח. חברת הביטוח תדרוש לראות רישיון משיט ובמידה ואין, ביטוח הנסיעות וביטוח הבריאות לא יהיו בתוקף וחברת הביטוח לא תממן את ההוצאות. טיפולים ואשפוזים ופגיעה בצד ג' יכול לעלות מאות אלפי שקלים ויפלו כולם על המטייל.
בנוסף, לימודים הכשרה והצטיידות ברישיון שייט יאפשרו למטייל להשיט את כלי השייט במקצועיות ובבטחה כך שבהחלט מומלץ להגיע עם רישיון שייט וניסיון.
רכישה של סירת מנוע:
בדומה לרכב, סירות מנוע מגיעות ברמות שונות ובמחירים משתנים. סירות חדשות יכולות לעלות החל מ- 40,000 ש"ח ולהגיע למאות עלפי שקלים. יש לקחת בחשבון שצריך גם ציוד נלווה וישנן הוצאות שונות. ניתן כמובן לרכוש גם סירות משומשות בלוחות המודעות, במרינות ואף אצל היבואנים שחלקם סוחרים בסירות משומשות. בדיקות לפני קנייה ניתן לרוב לבצע במוסכים ואיתם מומלץ גם להתייעץ לפני הרכישה כדי לא ליפול על דגם בעייתי או כלי פגום.
תחזוקה של סירת מנוע:
אחזקת סירת מנוע לא מחוייבת להיות מלווה בעלויות גבוהות. הסירה צריכה לעבור טסט פעם בשנתיים (במידה ומשמשת לצרכים פרטיים) ויש צורך בביטוחים שעלותם אינם גבוהים במיוחד וכמובן בטיפולים ותיקונים. עלויות ביטוחים ניתן בקלות לבדוק בפרק ביטוחים לכלי שייט ולגבי תיקונים וטיפולים ניתן לבדוק אצל המוסכים במדריך מוסכים לכלי שייט. שלא כמו בכלי רכב, השימוש בסירות מתבצע בתדירות נמוכה יחסית ובמידה והן מתוחזקות בצורה סבירה הבלאי מועט והעלויות נמוכות בהתאם.
עגינת הסירה:
נושא אחסנת כלי השייט עשוי לייקר את עלות התחזוקה בצורה משמעותית. סירות קטנות ניתן לרוב לאחסן בחניה ליד הבית ללא עלות. במידה והדבר לא מתאפשר או שלא רוצים להתעסק עם גרירת הסירה, ניתן לאחסן אותה במרינות ובנמלים, בים ובכינרת. בכינרת יש נותני שירותים רבים שמאפשרים לאחסן את הסירה. האחסנת הסירה נחלקת לרוב לאחסנה "רטובה" שבה הסירה במים ומיועדת לרוב למי ששט הרבה, לבין אחסנה "יבשה" שבה הסירה נגררת ליבשה ומורדת למים על פי תאום. שרותי אחסנה יכולים לכלול גם תדלוק, טיפולים ואפילו ביצוע טסטים אולם שירותים אילו כמובן מייקרים את עלות האחסנה. עלות עגינה משתנה ממקום למקום ומומלץ לבצע סקר שוק בין נותני השירותים. העלות בדרך כלל מחושבת לפי מטר מרובע ונעה סביב ה- 1,000 ש"ח לחודש.
השכרה של סירת מנוע:
בארץ ניתן להשכיר כלי שייט התואמים לרישיונות השונים כאשר המחירים משתנים בהתאם למיקום, לגודל ולאיכות כלי השייט וגם לסוג ההשכרה והזמן. יש לבצע סקר שוק ולבדוק עם משכיר כלי השייט קיומם של ביטוחים מתאימים. קיימים מועדוני שייט שמצד אחד מוזילים את עלות ההשכרה הבודדת אולם במקביל מחייבים רכישה מראש של השכרות (כרטיסיה) ובכך מגבילים את השוכר להשכרה אצלם בלבד. בדומה להשכרת רכב, יש לבצע בדיקה מקיפה של כלי השייט לפני היציאה לים ולהסב את תשומת ליבו של המשכיר על כל פגם שיימצא בסירה.
SeaSchool מלמד רישיות על סירות מנוע כבר מעל 30 שנה. יש ליצור איתנו קשר לגבי הקורסים להשטת סירות מנוע ואופנועי ים – צור קשר.
צלצל / שלח הודעה עכשיו! עד 12 בלילה!
052-5111000