רישיון לאופנוע ים
מדוע רישיון לסירה לא כולל רישיון לאופנוע ים?
עד לפני שנים אחדות רישיון לסירת מנוע כלל בתוכו רישיון לאופנוע ים. מי שקיבל רישיון לסירה יכול היה להשיט גם אופנועי ים. החוק שונה והיום רישיון אופנוע הים הוא רישיון נפרד הנקרא "משיט 11".
רישיון זה הוא נפרד לחלוטין ואף רישיון ימי לא כולל אותו. לדוגמא, למי שיש רישיון משיט 30 ליאכטה יכול להשיט את כל הרישיונות שמתחתיו כמו משיט 13 ומשיט 12, אבל הוא לא יוכל להשיט אופנוע-ים.
הסיבות לכך הן מגווונות ונסקור כאן את חלקן אולם מי שרוצה רישיון לאופנוע ים חייב להכיר סיבות אילו.
"שיטת עבודה":
אופנוע ים וסירה מקדמים עצמם במים בצורות שונות והדבר משפיעה על אופי הנהיגה בהם.
סירת מנוע בדומה למרבית כל השייט בים נעים באמצעות מדחף (פרופלור) המסתובב במים ודוחק אותם ובכך מניע את הסירה קדימה.
לאופנוע ים אין מדחף חיצוני. אופנוע ים נע באמצעות סילון מים. האופנוע שואב מים מחלקו התחתון ודוחף אותם מחלקו האחורי דרך פייה צרה תוך שהוא יוצר סילון מים עוצמתי שדוחף אותו קדימה. ניתן לדמיין החזקת צינור השקייה ופתיחת זרם חזק של מים. סילון המים ידחוף את היד לכיוון הפוך מכיוון יציאת המים. האופנועים המודרניים החזקים מייצרים סילון כל כך חזר בחלק האחורי שנפילה של נוסע אחורה לתוך סילון המים יכולה להיות קטלנית כפי שקרה בארץ כבר מספר פעמים. זו הסיבה שבישראל החוק מחייב את הרוכבים על אופנוע הים ללבוש מכנסי מגן מבד עבה שמגן ברמה מסויימת מהפגיעה של הסילון. זו גם הסיבה שנהג אופנוע הים חייב להרפות מהמצערת במידה ויש לו חשד שנוסע נפל למים, עוד לפני שהוא מסובב את הראש ובודק אם זה אכן קרה.
הבדל נוסף בין אופנוע-ים לסירת מנוע הנובע מאופי מערכת ההנעה שלהם הוא שאופנוע ים מחייב מנוע עובד בכדי לתמרן ועל מנת לבצע תמרונים משמעותיים צריך "לתת הרבה גז". גם סירת מנוע תלויה במנוע אולם לסירה יש הגה במים שמאפשר תמרון מסויים גם ללא מנוע.
יש לציין שלחלק מהסירות יש מערכת הנעה מסוג סילון בדומה לאופנוע-ים ובמקרה זה כל הנקודות האילו רלוונטיות גם לגביהן.
תמרון:
הבדל גדול בין אופנועי ים לסירות נובע מההבדל בין יכולת התמרון של שני הכילים. לדוגמא, חלק מאופנועי הים מצויידים במנוע של 300 כוחות סוס בעוד שמשקלם אינו גבוהה בהרבה מהמנוע עצמו, לעומת סירות מנוע שלרוב היחס בין עוצמת המנוע למשקל הכללי שלהם שונה בתכלית. בנוסף, גם גודלם שונה והבדלים אילו משפיעים בצורה דרמטית על ביצועיהם במים ויכולת התמרון שלהם. כך שאופי הנהיגה בהם שונה.
חוקים שונים:
חוקי הדרך הכלליים זהים בין כל כלי השייט ואין הבדל בין משיט סירה למשיט אופנוע-ים. אולם יש מספר תקנות שונות בין המשיטים. לדוגמא, לאופנוע ים מותר להתרחק מחוף הים למרחק של 1 מיל ללב ים לעומת משיט סירת מנוע עוצמה א, משיט 12, שלו מותר להתרחק למרחק של 4 מיל מהחוף.
שייט בלילה:
לאופנוע ים אסור לשוט בלילה והוא אכן לא מצוייד בפנסים הנדרשים. מסיבה זו הלומדים על אופנוע הים פטורים מללמוד את כל הקשור לאותות ליליים שזה אחד הפרקים הגדולים בתאוריה הימית הבסיסית. מי שלומד לקבלת רישיון לאופנוע ים פטור מללמוד פרקים נוספים של הלימודים של הסירה כגון עוגנים וכד'.
לעומת זאת גם הלומדים על סירה המנוע פטורים מלימוד חלק מהחומר כגון החוקים של מי נפגע ראשון בזמן נפילה מאופנוע ים וכד'.
הגדרת נהג:
הבדל משמעותי נוסף הוא מי רשאי לנהוג באופנוע ים מול סירה. בסירה רשאי לנהוג כל אדם מעל גיל 16 ושבריאותו תקינה ויש לידו משיט עם רישיון מתאים לסירה ולמשיט יש שליטה על הגאי הסירה. באופנוע ים הדבר לא כך. רק מי שיש לו רישיון משיט 11 רשאי לנהוג באופנוע הים. בכל מקרה ובכל מצב.
סקי מים:
לא מדובר כאן בהבדל מהותי. גם אופנוע ים יכול לגרור סקי מים אולם המאסה הנמוכה שלו פועלית לרעתו. היחס בין העוצמה למשקל פועל לטובת אופנוע הים בכך שאופנוע ים עם 300 כוחות סוס במשקל עצמי של מאות ק"ג בודדים יוכל להאיץ הרבה יותר מהר מרוב סירות המנוע וגם העוצמתיות שבינהם, אבל בגרירת סקי מים למאסה הגדולה של הסירה יש ייתרון בייחוד בשלב של "הוצאת" הגולש מהמים. סירה לרוב תוכל להוציא גולש מהמים טוב יותר מאופנוע ים המצוייד במנוע חזק בהרבה.
לסיכום:
רישיון לסירה אינו כולל בתוכו רישיון לאופנוע ים ומשיט סירה, יאכטה או כל רישיון ימי שהוא ינו יכול להשיט אופנוע ים. רק בעל רישיון לאופנוע ים, כלומר משיט 11 יכול להשיט אופנוע ים.
התנאים לרישיון לאופנוע ים - גיל 16 ובריאות תקינה.
בתנאים לרישיון לסירת מנוע - משיט 12 - גיל 17 ובריאות תקינה (כולל ראיית צבעים במידה ורוצים להשיט גם בלילה).
לפרטים נוספים לגבי הוצאת רישיונות משיט יש ליצור איתנו קשר.
צלצל / שלח הודעה עכשיו! עד 12 בלילה!
052-5111000